pátek 27. března 2015

Jak jsem zrychlila aneb můj double útok na běžecké tempo - intervaly, kopce

Běhám od června 2014. To není moc. Nemám za sebou žádný běžecký trénink, nedělala jsem atletiku, nebyla jsem na diagnostice došlapu. Nevlastním desatero bot a slova jako "drop" či "trail" pro mě ještě před pár měsíci byla naprosto neznámá. Přesto jsem se rozhodla zkusit běhat podle jakéhosi tréninkového plánu v aplikaci Endomondo a udělat něco se svým tempem.

Od začátku běhám celkem svižně. Díky každodennímu předcvičování pro mě ani první výběhy, tenkrát v 30 stupňových vedrech kopečkovatým Libercem nebyly torturou a běžela jsem je s tempem pod 6:00/km. Což není marné. Ale tím spíš mě poslední týdny začlo udivovat a trochu štvát, že v běhu vlastně nemám žádný progres. Ano, běhá se mi snáz. Zlepšila jsem si kondičku a běžeckou vytrvalost. Uběhnu 20 i 30 km. Ale tempo je stále podobné. Co s tím?

Pokud běháte několikrát týdně večer podobnou trasu "na čistou hlavu a na pohodu", tak asi nezrychlíte. Zlepšíte se ve výdrži, v kondici, možná i zhubnete a podobně, ale závratné zrychlení nejspíš nepřijde. Tělo nemá důvod. Tréninkem se musíte šokovat a posouvat pomyslnou komfortní zónu. Jak?

Intervaly, intervaly, kopce, intervaly, kopce, kopce. Zní to ošklivě, odpudivě, ale je to tak. Pokud aspoň 1x týdně neabsolvujete trénink (ne výběh s kamarády, ne vyčištění hlavy, ne na pohodu, ale TRÉNINK), kdy vám tep bude skákat nahoru dolů, kdy se dostanete do stavu "já se asi pobleju" případně "další interval už nedám" a nepoleje z vás pot, tak prostě progres nečekejte. Tělo musí dostat impuls "nezvládáš, zlepši se, nebo padneš". Šolícháním tenhle impuls prostě nevykouzlíme.


Já jsem dřív měla problém udržet na 10 km tempo kolem 5:30 a pomáhala jsem si písničkami v odpovídajícím rytmu. Brala jsem to jako úspěch, když se mi povedlo běžet okolo tohoto čísla. Teď udržím na 10 km i lehce pod 5:30. 20 km jsem schopná dát s tempem okolo 6:00/km po celou dobu. A u 5 km trati ze sebe vymáčknu i 5:00/km po celou dobu. Nejsou to tryskočasy, ale konečně je to posun, progres, zlepšení.

Jo a k těm kopcům - přestaňte se jim vyhýbat, přestaňte je obíhat, přestaňte je vycházet, ale běhejte se. I kdybyste je pak rozdýchávali na vrcholu několik minut ;-)

Takže nastavte v aplikaci intervaly a nebo použijte aplikaci HIIT interval timer a nebojte se toho!

Žádné komentáře:

Okomentovat